På trods af regeringens nedbrud rapporterer kinesiske statsmedier Bitcoin Rally

Da Bitcoin nåede tre-årige højdepunkter tidligere på ugen, har mediekanaler krypteret for at dække aktivet og dets stigning. På trods af den kinesiske regerings modvilje mod noget kryptorelateret ser det ud til, at statsmedier også holder øje med den førende kryptovaluta.

Hold styr på den „forbudte“ Bitcoin

Tidligere på ugen bekræftede kryptoanalytiker cnLedger i en tweet, at CCTV, landets største statslige mediehus, havde kørt et stykke om Bitcoin. Analytikeren forklarede, at nyhedskilden dækkede Bitcoins stigning til $ 17.500, hvilket markerede en stigning på 70 procent på 50 dage.

Som tweeten bekræftede, fremhævede CCTV stigningen i institutionelle investeringer og det faktum, at denne bull run er meget forskellig fra den sidste.

Kinesiske mediehuse har dækket kryptokurver noget omfattende siden sidste år. Dette til trods for regeringens holdning til digitale aktiver og deres aktiviteter i landet. Mod slutningen af ​​2019 gik den kinesiske regering på en tåre og tvang hundredvis af kryptovirksomheder ud af landet.

På det tidspunkt faldt Beijings hammer på adskillige top-tech- og finanscentre. Crypto-børser, handelsfirmaer og andre virksomheder måtte til sidst enten lukke deres aktiviteter eller flytte helt ud af landet. Alligevel har flere peer-to-peer-børser givet adgang til borgere, der stadig vil investere i aktivet.

Det er meget usandsynligt, at den fortsatte dækning fra statslige mediehuse er en indikation af, at regeringen vil vende sin holdning. Med Peoples ‚Bank bevæger sig hurtigt mod digitale yuan-forsøg, vil regeringen ønsker at udrydde kryptokurver i sit maksimale omfang.

Amerikanske nyhedskilder, der ikke føler Bitcoin-rallyet

Mens kinesiske statslige mediehuse ser ud til at sætte et positivt spin på Bitcoins seneste præstation, forbliver de i USA ikke overbeviste.

I går offentliggjorde Financial Times en artikel, der forklarede, at Bitcoins potentiale som et aktivt havn var falsk. Titlen „Det undvigende løfte om Bitcoin“ fokuserede ledelsen på den førende kryptovalutas volatilitet. Det forklarede, at Bitcoins status som et sikkert tilflugtssted var mere teoretisk. Den tilføjede, at aktivet ikke havde nogen grundlæggende forudsætninger for, at dets værdi kan vurderes, og at dets pris kun repræsenterede folks vilje til at betale for det.

Det er værd at bemærke, at stykket ikke alle var negative. Det fremhævede, at Bitcoin havde fået mainstream-adoption i år, hvor virksomheder som PayPal og Chicago Mercantile Exchange tilbyder kryptosalg til amerikanere. Det påpegede også, at Bitcoin kunne fortsætte med at stige, især da dollaren forbliver på en rystende grund.

Fox Business tog en lignende rute. Dens artikel med titlen „Bitcoin matcher ikke guld i coronavirus-verdenen“, dækkede det nylige rally med en vis bekymring. Nyhedskilden tog tilbud fra nogle kendte kryptoseptikere, herunder Nouriel Roubini og Peter Schiff. Det advarede også brugere mod at investere i kryptokurver og fremhævede deres volatilitet og det faktum, at de ikke har ”nogen reel brug.”

Artiklen nævner bekvemt, at flere af disse modstandere har indrømmet at have taget fejl i år.